Czy Twoje dziecko ma dysgrafię?
OZNAKI I OBJAWY DYSGRAFII
Dysgrafia jest dość powszechną trudnością w uczeniu się m.in. trudności z używaniem odpowiedniego uchwytu ołówka, niekształtne pismo odręczne, problemy z zadaniami związanymi z ołówkiem i papierem. Gdy tylko dziecko zacznie pisać i rysować, mogą pojawić się objawy dysgrafii.
Dysgrafia może wystąpić wraz z innymi trudnościami w uczeniu się, takimi jak dysleksja, deficyt uwagi ale nie zawsze tak jest. Dysgrafia nie wpływa na inteligencję. W rzeczywistości jedną z największych frustracji związanych z dysgrafią jest to, że bardzo bystre dziecko nie jest w stanie odpowiednio wyrazić się na piśmie.
NIEKTÓRE OZNAKI DYSGRAFII:
- Nieprawidłowy chwyt ołówka.
- Nieprawidłowa/niewłaściwa konstrukcja liter.
- Nieprawidłowy kierunek kreślenia liter
- Nieprawidłowe ułożenie nadgarstka ręki piszącej. Nadgarstek powinien być prosty, a nie zgięty.
- Słabe umiejętności przestrzenne; rozmiar i odstępy między literami są niespójne lub zbyt duże.
- Niska koordynacja ruchowa.
- Dziecko szybko męczy się pisaniem. Nie lubi pisać, rysować lub przychodzi mu to z ogromną trudnością.
- Brak umiejętności ortograficznych, trudności w używaniu poprawnej pisowni wielkimi literami i interpunkcji.
- Trudności z sekwencjonowaniem i organizacją zdań.
CZY DYSGRAFIĘ MOŻNA WYLECZYĆ?
Dysgrafii nie można wyleczyć, ale wczesna interwencja może skorygować lub zminimalizować wiele problemów. Ponieważ przyczyny dysgrafii są wielopłaszczyznowe i złożone, stosujemy podejście wielozmysłowe. Zawsze bierzemy pod uwagę osobowość i potrzeby każdego dziecka i dostosowujemy nasze zajęcia tak, aby zachęcać. Ważne jest, aby poświęcić trochę czasu na rozwijanie różnych umiejętności i zdolności, których dzieci potrzebują, aby odnieść sukces.
SPOSOBY POMOCY DZIECKU Z DYSGRAFIĄ:
- Zbuduj siłę i zręczność ręki. Ćwiczenia motoryki małej pomogą dzieciom rozwinąć zręczność i siłę ręki.
- Rozwijaj siłę i stabilność mięśni brzucha i grzbietu. To jest coś, co często jest pomijane. Jeśli dziecko ma słabe te mięśnie, siedzenie przy stole szybko staje się męczące. Zwykle skutkuje to wiotkim lub pokładającym się dzieckiem na stole.
- Zachęcaj do przyjmowania prawidłowej postawy podczas pisania. Oznacza to siedzenie prosto na krześle, stopy na podłodze i proste plecy.
- Zwróć uwagę na prawidłowy uchwyt ołówka.
- Użyj podejścia multisensorycznego. Wprowadzaj litery i kształty na różne sposoby. Niech dzieci zrobią kształty i litery w powietrzu. Twórz litery z plasteliny. Pisz litery na tacy z piaskiem itp.
CZYNNOŚCI POMAGAJĄCE DZIECKU W PISIENIU RĘCZNYM:
Jest tak wiele sposobów, aby pomóc dzieciom poprawić swoje umiejętności pisania ręcznego. Najważniejszym elementem jest systematyczność. Jeśli dziecko jest oporne, spróbuj znaleźć zabawne zajęcia i nie trać czasu na ćwiczenie pisma ręcznego max. to 5 -10 minut.
- Poproś dzieci, aby pisały lub rysowały na pionowych powierzchniach lub leżąc pod stołem, do którego przyczepiamy kartkę papieru. Pomaga to utrzymać nadgarstek i palce we właściwej pozycji. Możesz użyć tablic kredowych, białych tablic lub po prostu przykleić dużą kartkę papieru na ścianie, drzwiach, ogrodzeniu. Zobacz nasz zestaw Fiszek do kompleksowego ćwiczenia motoryki dużej i małej KLIK KLIK TUTAJ :)
- Używaj połamanych kredek, krótkich ołówków i różnych „magicznych“ sposobów na utrzymanie prawidłowego uchwytu.
- Używaj zmieniających kolor markerów do ćwiczenia pisma ręcznego. Piszemy litery, a następnie dziecko odrysowuje zmieniającym kolor pisakiem. To pomaga w budowaniu pewności siebie.
- Niech dziecko układa, rysuje, buduje labirynty. To świetny sposób na ćwiczenie umiejętności przestrzennych, śledzenia i pracy ołówkiem.
- Twórz litery z różnych przedmiotów. Możesz używać patyków, klocków Lego, makaronu itd.
- Użyj podejścia sensorycznego. Dzieci wykonują litery kremem do golenia lub rysują palcami litery na papierze ściernym, piasku, kaszy.
- Wykonuj projekty szycia. Umiejętności potrzebne do szycia naśladują umiejętności potrzebne do pisania odręcznego.
JAK POMÓC DZIECKU Z DYSGRAFIĄ:
Jak wspomniałam już wcześniej, dysgrafii nie da się całkowicie „wyleczyć“ i zwykle konieczne jest zapewnienie pewnych udogodnień:
- Podziel zadania pisemne na mniejsze zadania.
- Daj więcej czasu na zadania pisemne, w tym robienie notatek, kopiowanie i testy.
- Wprowadź pisanie na klawiaturze w młodym wieku. Nauczenie się tego dostosowania wymaga czasu, ale dobre umiejętności szybkiego pisania na klawiaturze przydadzą się w późniejszym życiu.
- Naucz dziecko, jak korzystać z możliwości sprawdzania pisowni i gramatyki.
- Użyj papieru milimetrowego do matematyki lub obróć papier w linie na bok, aby pomóc w wyrównaniu kolumn liczb.
- Pozwól korzystać młodszym dzieciom z papieru z wypukłymi liniami, aby „czuły“ linie i mogły używać liter o odpowiednim rozmiarze.
- Pozwól dziecku przekazać ustnie wiedzę, kiedy chcesz, aby ich praca odzwierciedlała ich wiedzę i zrozumienie. Naucz dziecko, jak prawidłowo używać programu zamiany mowy na tekst. Głównym problemem, który może wystąpić w tym przypadku, jest to, że produkt końcowy zwykle wymaga dużo edycji.
- Oddzielne pisanie i redagowanie. Sporządź listę kontrolną edycji i poproś dziecko o edycję swojej pracy po trochu na raz.
Pamiętaj, że dysgrafia wpływa na umiejętność pisania odręcznego i umiejętności motoryczne, a nie na zdolności intelektualne.