Pinezki!
Pinezki to fantastyczne narzędzia do rozwoju umiejętności motorycznych! Jest tak wiele umiejętności, które można wyćwiczyć przy pomocy pinezki!
Ale najpierw, co musimy zrobić???
- Pobierz bezpłatne szablony z naszej strony bezpłatne szablony KLIK KLIK TUTAJ :)! Wydrukuj je.
- Połóż kartkę papieru na korkowej/piankowej/kartonowej macie.
- Umieść wybraną stronę szablonu na kartce i korkowej/piankowej/kartonowej podkładce.
- Za pomocą pinezki zrób małe dziurki na stronie z szablonem. Użyj niedominującej ręki, aby przytrzymać kartki, aby się nie poruszały.
- Sprawdź by dziecko trzymało pinezkę nie zbyt mocno. Musi wywierać wystarczający nacisk, aby zrobić dziurkę (niezbyt mocno, w przeciwnym razie pinezka pozostanie w macie korkowej).
- Gdy wszystkie kropeczki zostaną przedziurkowane pinezką, podnieści kartkę, aby zobaczyć obraz. Dzieci uwielbiają oglądać stworzone przez siebie dzieła J
Wspaniałości terapeuteczne uzaskane dzięki tej aktywności to:
-Chwyt pęsetkowy – Chwyt między kciukiem a palcem wskazującym. Trzeci palec może spoczywać za pinezką.
-Statyczny chwyt statywowy – Użycie razem kciuka, palca wskazującego i trzeciego.
– Wyraźnie zaznaczona jest zaokrąglona przestrzeń między kciukiem a palcem wskazującym – dzieci mogą uzyskać ładny okrągły kształt między kciukiem a palcem wskazującym dzięki otwartej przestrzeni dłoni.
– Oddzielenie dwóch stron dłoni — Czwarty i piąty palec są schowane pod spód, podczas gdy pozostałe palce służą do trzymania i wbijania pinezki z odpowiednią siłą.
– Koordynacja dwustronna – Ręka niedominująca służy do stabilizacji strony. Jeśli poruszymy tą ręką, obraz nie wyjdzie, kropki „rozjadą“ nam się.
– Nacisk— Odpowiedni nacisk jaki wywierany na stronę jest bardzo trudny do nauczenia. Polega na tym, że dziecko uzyskuje świadomość ruchu ręki i używa odpowiedniej siły (zwykle przy pisaniu odręcznym). Ta aktywność zachęca do świadomego nacisku. Jeśli zastosujemy zbyt duży nacisk, wtedy pinezka utknie, zbyt mały nacisk – nie zrobimy dziurki.
– Siła ręki – Ta czynność wymaga pracy mięśni palców kciuka, palca wskazującego i środkowego. Z czasem może to stać się męczące, zwłaszcza jeśli dziecko zbyt mocno trzyma pinezkę lub ma słabe mięśnie dłoni. Większość dzieci wytrwa, aby ukończyć jeden lub więcej obrazków, aby móc je ukończyć, musi używać tych konkretnych mięśni palców.
– Planowanie motoryczne i wizualna świadomość przestrzenna — ta czynność wymaga pewnego planowania, aby rozpocząć i zakończyć obraz. Idealnie byłoby, gdyby dziecko przesuwało się sekwencyjnie od jednej kropki do drugiej, tak aby cały obraz był skompletowany. Wymaga również od dziecka świadomości gdzie znajduje się jego ręka w stosunku do kropek i „jak” porusza się w przestrzeni
– Koordynacja oko-ręka – Dzieci muszą koordynować to, co widzą, z tym, co robią. Muszą być uważne i naciskać na każdą kropeczkę pojedynczo.
Wszystkie te umiejętności potrzebne są do prawidłowej pracy i wykonywania zadań motorycznych, takich jak pisanie, rysowanie i wycinanie. Są to ważne umiejętności, które wypracowane „przed pisaniem” mogą pomóc w rozwoju sprawnego, prawidłowego chwytania ołówka, a także w płynnej kontroli ołówka
Ta aktywność jest odpowiednia dla różnych grup wiekowych. Dziurkowe obrazki można wykorzystać do ćwiczenia systemu dotykowego ! Dziecko po dziurkowych kropeczkach próbuje odgadnąć co to jest ! Gwarancja super zabawy :)
Koniecznie proszę daj znać jak to ćwiczenie sprawdziło się u Was !
Uściski ! :)
Sprawdź nasze inne pomoce KLIK KLIK DO SKLEPIKU lub wpisy na blogu KLIK KLIK SENSORYCZNA CZYTELNIA :)