Nauka samoregulacji emocji jest podstawową umiejętnością życiową, szczególnie dla dzieci z ADHD. Dzieci z ADHD często mają trudności z samoregulacją, a emocje mogą mieć różną częstotliwość i szybko się zmieniać, co w dużej mierze może wynikać z frustracji. Istnieją jednak sposoby, w jakie możemy pomóc dzieciom z ADHD rozwinąć umiejętności, które pomogą im w samoregulacji, które mogą później wykorzystać w życiu.

 

 

RUCH POMAGA DZIECIOM Z ADHD W SAMOREGULOWANIU ORGANIZMU

Nasze ciała zostały stworzone do ruchu, a ruch jest niezbędny dla dobrego zdrowia fizycznego i psychicznego. Ruch jest znakomitą formą czucia bodźców sensorycznych – czuć nasze ciało w czasie i przestrzeni. Może również zmniejszyć przeciążenie sensoryczne poprzez uwolnienie nagromadzonej energii i jest dobre na czas przerwy, zwłaszcza kiedy długo siedzenimy. Czucie głębokie to rodzaj pracy sensorycznej, w której przenoszenie, przesuwanie ciężkich przedmiotów w różne obszary może pomóc w stabilizacji sensorycznej. Pomaga nam „odnaleźć“ i poczuć nasze ciało. Te ćwiczenia są idealne na czas przerwy w szkole w trakcie zajęć lekcyjnych lub w domu podczas odrabiania lekcji.

 

Ruch może być również wykorzystany jako reset przed następną aktywności. Może to być planowe działanie lub dopasowane do potrzeb, ponieważ dzieci z ADHD często potrzebują przerw w momencie przeciążenia, przestymulowania. Kluczem jest umiejętność identyfikowania, kiedy dziecko musi się ruszać, i odpowiednie wyczucie czasu, aby można było zapewnić przerwę, ZANIMdziecko zostanie przeciążone lub nadmiernie pobudzone.

 

Użyj Fiszek sensorycznych, które można losowo wybierać, aby zapewnić różnorodność. Można ich używać w grupie lub pracy indywidualnej. Ustaw „sekwencję ruchu” przy pomocy Fiszek, którą dzieci mogą śledzić i powtarzać w razie potrzeby. W razie potrzeby zmieniaj Fiszki, aby zapewnić różnorodne doświadczenia ruchowe. Szczególnie dzieci z ADHD uwielbiają różnorodność i zmiany. Sprawdź nasze Fiszki sensoryczne KLIK KLIK do Fiszek sensorycznych

Fiszki sensoryczne to element kreatywnego ruchu w codziennej rutynie, aby pomóc dzieciom uwolnić część ich energii w pozytywny sposób.

 

PRZEDMIOTY, KTÓRE POMAGAJĄ W SAMOREGULACJI MÓZGU ADHD

Znajome przedmioty mogą się przydać, gdy „przeciążenie” stało się zbyt duże. Pracując z dziećmi, które pasują do tej kategorii, niezbędne jest przygotowanie np. pudełek, woreczków sensorycznych z różnymi znanymi przedmiotami, aby można było szybko uzyskać do nich dostęp w razie potrzeby. Kiedy dzieci są „na granicy“ nastroju, posiadanie znajomych przedmiotów, którymi mogą się bawić, może przynieść poczucie spokoju i bezpieczeństwa. Umieść przedmioty w zacisznym miejscu, gdzie można skorzystać z nich w razie potrzeby, aby jeszcze bardziej ograniczyć nadmierną stymulację. Używanie timera jako pomocy wizualnej może pomóc dzieciom zobaczyć i „poczuć“, ile czasu im zostało. Dobrze jest używać minutników bez dźwięku, ponieważ to lepsze rozwiązanie dla dzieci, które mogły być już bardzo przytłoczone.

 

RYSUJ LUB PISZ, ABY SAMOREGULOWAĆ EMOCJE

Kiedy jesteśmy przytłoczeni, może być trudno wyrazić nasze potrzeby, odczucia i uczucia. Niektóre dzieci mogą również nie mieć umiejętności komunikacyjnych lub werbalnych, aby powiedzieć nam, czego potrzebują lub jak się czują. Jeśli odniesiemy to do siebie, może być trudno nawet rozmawiać z kimś, gdy jesteśmy w stanie „przeładowania“ nastroju.

Stworzenie cichej przestrzeni do rysowania lub pisania oraz zapewnienie niezbędnych przedmiotów jak papier, kredki, długopisy w wyznaczonym miejscu może dać dziecku „przestrzeń” do wyrażenia tego, co czuje, przekładając to za pomocą przedmiotów do pisania lub rysowania. Rejestrowanie tego, jak się czujemy, pomaga wyrzucić to z naszej  główy, ciała i przelać na papier.

Korzystanie ze zbioru obrazkowych emocji dla dzieci, które mogą potrzebują wizualnego wsparcia lub zachęty, może pomóc tym, którzy mogą nawet nie wiedzieć, od czego zacząć.

 

ZAPEWNIJ CICHE MIEJSCE

Stworzenie „bezpiecznego“ miejsca, do którego dzieci mogą się udać, gdy są przytłoczone, może zapewnić bezpieczną, cichą przestrzeń do samoregulacji emocji w samotności. Ważne jest, aby pomóc i nauczyć dzieci samoregulacji, ponieważ jest to umiejętność życiowa, z której będą mogąli później korzystać jako dorośli.

Zbyt duży hałas zewnętrzny może utrudniać niektórym osobom skupienie się i zresetowanie. Miej zestaw ustalonych już zasad, aby oczekiwania związane z korzystaniem z danego miejsca były jasne i zrozumiałe od samego początku. Przygotuj instrukcje w formie obrazka w pobliżu miejsca i zapewnij słuchawki i przedmioty sensoryczne, które nie powodują hałasu.

Wizualizacje skupiające się na ćwiczeniach oddechowych mogą być pomocnym narzędziem w tym obszarze. Zapewnią dziecku coś, na co może patrzeć podczas samoregulacji. Spowolnienie oddychania jest kluczem do samoregulacji, gdy czujesz się przytłoczony. Czynność taka jak „oddychanie palcami” mogą wizualnie pomóc i pokazać, co dziecko musi zrobić, aby się wyciszyć poprzez oddech.

 

 

 

ZRÓB PRZERWĘ NA SAMOREGULACJĘ, WYJDŹ NA DWÓR !

Żadne dziecko nie powinno siedzieć zbyt długo w czterech ścianach lub po prostu siedzieć przez długi czas przed komputerem, tv, telefonem. Dlatego teraz, bardziej niż kiedykolwiek, ważne jest, abyśmy wprawili dzieci w ruch! Przerwa na świeżym powietrzu może pomóc regulować nasze samopoczucie. Jest to dobre nie tylko dla dzieci, ale także dla nas dorosłych. Pamiętasz to uczucie swieżej, lekkiej głowy po spacerze w lesie?

W dzisiejszych czasach spędzamy dużo czasu w pomieszczeniach i nie jest to dla nas naturalna rzecz. Dlatego robienie przerw zaplanowanych i nieplanowanych na zewnątrz jest tak ważne dla naszego zdrowia psychicznego i fizycznego. Wszystko sprowadza się więc do tego, jak dziecko może się czuć w ciągu dnia, ale włączenie czasu na zewnątrz ma naturalny efekt uspokajający. Każdy, kto miał do czynienia z osobą z ADHD, wie, że na zewnątrz jesteśmy spokojniejsi.

Planowe przerwy na zewnątrz można dodać do dnia, kiedy długo musimy siedzieć lub koncentrować się. Nieplanowane przerwy mogą być stosowane, gdy oczywiste jest, że dana osoba wymaga samoregulacji. Uczenie dziecka, jak „czuć”, kiedy potrzebuje przerwy, jest dobrym sposobem wspierania go w rozwijaniu tej umiejętności na całe życie. Zapytaj go, jakie odczucia pojawiają w jego ciele i głowie po takiej przerwie.

 

MUZYKA JAKO REGULATOR

Muzyka może bardzo szybko zmienić emocje, więc jest przydatnym narzędziem do samoregulacji, niezależnie od tego, czy jestśmy dziećmi czy już osobami dorosłymi.

Tworzenie list muzyki do różnych czynności, takich jak np. „relaks”, „zabawa“, „energia“ pomowże uwolnić nagromadzoną emocje, to najłatwiejszy sposób na znalezienie odpowiedniej muzyki we właściwym czasie. Twórz listy odtwarzania dla dziecka, które mogą mieć określone potrzeby lub przeżywają trudny okres.

Dobrym sposobem na zaangażowanie go we własną praktykę samoregulacji jest tworzenie list odtwarzania i oznaczanie ich razem, np. posłuchajmy piosenki z naszej playlisty „RELAKS”, kołysząc się w rytm muzyki. Muzyka to świetny sposób na wyregulowanie naszego samopoczucia i dobry sposób na relaks, a następnie przejście do następnej rzeczy.

 

ĆWICZENIA LEWOPÓŁKULOWE, MOZAIKI I ZADANIA USPOKAJAJĄCE UMYSŁ

Tworzenie wzorów z kształtów to świetny sposób na samoregulację i ukojenie, zwłaszcza z samego rana. Jest to szczególnie dobre dla dziecka z ADHD, które przychodzi rano do szkoły. Powtarzalny charakter tworzenia wzorów lub układania sekwencji przedmiotów może pomóc dzieciom w znalezieniu komfortu i bezpieczeństwa, zwłaszcza jeśli pochodzą z naładowanego emocjonalnie otoczenia lub sytuacji. Czasami te dwie rzeczy idą w parze dla dziecka z ADHD.

Ćwiczenia mogą obejmować dopasowywanie, sortowanie, ustawianie obiektów w kolejce i organizowanie różnych elementów w grupy. Użyj naszych Fiszek lewopółkulowych Zwierzaki link do Fiszek TUTAJ :)

Kolorowanie może być również kojącą czynnością.

Znane układanki typu mozaika, które układamy wg wzoru są również przydatne dla osób, które znajdują ukojenie w znanych przedmiotach. Pomieszane gry, elementy, pudełka z ćwiczeniami, a nawet sortowanie kolorowych długopisów i ołówków w grupy, mogą w razie potrzeby zapewnić szybką samoregulację.

 

HISTORIE, KTÓRE POMOGĄ W ŁAGODZENIU NAPIĘCIA I NIEPOKOJU

Opowiadanie historii świetnie nadają się do odwrócenia uwagi od jednej rzeczy i skierowania jej na coś innego, nawet jeśli jest to tylko na chwilę. Uważne opowiadania są formą medytacji prowadzonej i mogą pomóc złagodzić napięcie, niepokój, a nawet poprawić sen u niektórych dzieci. Zapewniają również uspokojenie po aktywności i przed rozpoczęciem spokojnej lub bardziej skoncentrowanej aktywności.

 

Wszyscy jesteśmy różni i wszyscy jesteśmy w różnych sytuacjach. Nie ma dwóch takich samych sytuacji, dlatego ważne jest, aby dostosować strategie do swojego unikalnego środowiska i indywidualnie do dziecka. Nauka samoregulacji to umiejętność na całe życie. Umiejętność, której sami uczymy się nawet jako już dorosłe osoby i której możemy nauczyć dzieci o różnych umiejętnościach i potrzebach w danym momencie i etapie rozwoju.