System dotykowy
Czym jest system dotykowy?
Zmysł dotyku pozwala nam odbierać i interpretować informacje, które otrzymujemy z receptorów naszej skóry. Kiedy dotykamy czegoś, nasz układ nerwowy pozwala nam zrozumieć, rozróżnić i nazwać co czujemy. To dzięki systemu dotykowemu czujemy temeperaturę i odczuwamy np. ból kiedy uderzymy się. Istnieje związek między zmysłem dotyku a ośrodkami emocjonalnymi w mózgu, które pomagają nam podejmować decyzje i zapamiętywać szczegóły dotyczące doświadczeń dotykowych, które uważamy za przyjemne i tych, które takie nie są.
Dotyk jest uważany za jeden z naszych najbardziej podstawowych zmysłów, ponieważ świadomość ciała, planowanie motoryczne, percepcja wzrokowa i rozwój społeczny/emocjonalny są od niego tak bardzo zależne. Zastanów się jakbyś się czuł gdyby dotyk wywoływał u Ciebie irytację, panikę lub kiedy przedmioty wypadałaby Ci z rąk gdy tylko odwrócisz uwagę od nich? Wyobraź sobie jak bardzo stresujące są różnego rodzaju sytuacje dla takiego dziecka w szkole, na ulicy, a nawet w domu ponieważ codzienne sytuację wywołują u niego dyskomfort a nawet czasem ból. Takie dziecko nie jest w stanie skupić się, słuchać, być uważnym, nabywać nowych umiejętności bez frustracji i złości kiedy nie jest w stanie odpowiednio odczuwać i wyczuwać przedmiotów.
Nadwrażliwość dotykowa
Zachowania wskazujące na nadwrażliwość, obronność dotykową, zachowania unikające związane z systemem dotykowym:
- Nie lubi zabaw, w których trzeba pobrudzić ręce
- Unika pewnych faktur lub ubrań
- Super wrążliwy, czuły na dotyk
- Niski próg tolerancji bólu
- Często wyciera buzię, myje ręce
- Unika przytulania, głaskania, całowania
- Nie lubi mycia zębów
- Drażnią go metki, szwy
- Ciągle musi wytrzepywać kamyczki, piasek z butów
- „Niejadek“ lub jest mocno wybredny w kwestii jedzenia
- Nie lubi, mycia, suszenia, czesania lib obcinania włosów/paznokci
- Często chodzi na palcach
- Boi się, nie lubi nowych miejsc/osob
- Woli bawić się ze starszymi dziećmi lub dorosłymi
- Nie lubi niektórych ubrań np. skarpetki, leginsy, nowa bielizna itp.
- Nie lubi chodzić w grupie, za rękę. Unika podawania ręki na powitanie
- Zwraca uwagę na konsystencje pokarmu
- Izoluje się od grupy
- Trudność i frustracja w trakcie rysowania, pisania, wycinania, wiązania sznurowadeł, ubierania się
- Preferuje obcisłe ubrania
- Chce nosić długie spodnie i rękawy nawet w czasie upałów
Podwrażliwość dotykowa
Zachowania wskazujące na podwrażliwość dotykową:
- Ciągle potrzebuje gryźć, trzymać coś w buzi
- Często wpada, popycha, uderza inne dzieci
- Potrzebuje zawsze wszystko dotknąć
- Nie boi się i nie unika kontaktu z innymi
- Ciągle sprawia wrażenie brudnego (ubrudzone ręce, buzia, ubranie)
- Wysoki próg tolerncji bólu.
- Nie zauważa kiedy się skaleczy, uderzy, zadrapie
- Nieświadomie sprawia ból innym
- Często upuszcza rzeczy
- Słabo odczuwa temperaturę co może przejawiać się np. nieadekwatnym ubiorem do pogody, temperatury na dworze
- Woli ciaśniejsze ubrania, jakby za małe
- Nie zwraca uwagi na piasek, kamyki w butach
Ogólną zasadą i formą aktywności dla tego typu dzieci jest częste angażowanie ich w zajęcia, które wymagają uruchomienia czucia głębokiego. Zadań, które będą organizowały ich przestrzeń i uziemiały.
Polecam Fiszki Sensoryczne !