System dotykowy

Czym jest system dotykowy?

Zmysł dotyku pozwala nam odbierać i interpretować informacje, które otrzymujemy z receptorów naszej skóry.  Kiedy dotykamy czegoś, nasz układ nerwowy pozwala nam  zrozumieć, rozróżnić i nazwać co czujemy. To dzięki systemu dotykowemu czujemy temeperaturę i odczuwamy np. ból kiedy uderzymy się. Istnieje związek między zmysłem dotyku a ośrodkami emocjonalnymi w mózgu, które pomagają nam podejmować decyzje i zapamiętywać szczegóły dotyczące doświadczeń dotykowych, które uważamy za przyjemne i tych, które takie nie są.

Dotyk jest uważany za jeden z naszych najbardziej podstawowych zmysłów, ponieważ świadomość ciała, planowanie motoryczne, percepcja wzrokowa i rozwój społeczny/emocjonalny są od niego tak bardzo zależne. Zastanów się jakbyś się czuł gdyby dotyk wywoływał u Ciebie irytację, panikę lub kiedy przedmioty wypadałaby Ci z rąk gdy tylko odwrócisz uwagę od nich? Wyobraź sobie jak bardzo stresujące są różnego rodzaju sytuacje dla takiego dziecka w szkole, na ulicy, a nawet w domu ponieważ codzienne sytuację wywołują u niego dyskomfort a nawet czasem ból. Takie dziecko nie jest w stanie skupić się, słuchać, być uważnym, nabywać nowych umiejętności bez frustracji i złości kiedy nie jest w stanie odpowiednio odczuwać i wyczuwać przedmiotów.

Nadwrażliwość dotykowa

Zachowania wskazujące na nadwrażliwość, obronność dotykową, zachowania unikające związane z systemem dotykowym:

  • Nie lubi zabaw, w których trzeba pobrudzić ręce
  • Unika pewnych faktur lub ubrań
  • Super wrążliwy, czuły na dotyk
  • Niski próg tolerancji bólu
  • Często wyciera buzię, myje ręce
  • Unika przytulania, głaskania, całowania
  • Nie lubi mycia zębów
  • Drażnią go metki, szwy
  • Ciągle musi wytrzepywać kamyczki, piasek z butów
  • „Niejadek“ lub jest mocno wybredny w kwestii jedzenia
  • Nie lubi, mycia, suszenia, czesania lib obcinania włosów/paznokci
  • Często chodzi na palcach
  • Boi się, nie lubi nowych miejsc/osob
  • Woli bawić się ze starszymi dziećmi lub dorosłymi
  • Nie lubi niektórych ubrań np. skarpetki, leginsy, nowa bielizna itp.
  • Nie lubi chodzić w grupie, za rękę. Unika podawania ręki na powitanie
  • Zwraca uwagę na konsystencje pokarmu
  • Izoluje się od grupy
  • Trudność i frustracja w trakcie rysowania, pisania, wycinania, wiązania sznurowadeł, ubierania się
  • Preferuje obcisłe ubrania
  • Chce nosić długie spodnie i rękawy nawet w czasie upałów

Podwrażliwość dotykowa

Zachowania wskazujące na podwrażliwość dotykową:

  • Ciągle potrzebuje gryźć, trzymać coś w buzi
  • Często wpada, popycha, uderza inne dzieci
  • Potrzebuje zawsze wszystko dotknąć
  • Nie boi się i nie unika kontaktu z innymi
  • Ciągle sprawia wrażenie brudnego (ubrudzone ręce, buzia, ubranie)
  • Wysoki próg tolerncji bólu.
  • Nie zauważa kiedy się skaleczy, uderzy, zadrapie
  • Nieświadomie sprawia ból innym
  • Często upuszcza rzeczy
  • Słabo odczuwa temperaturę co może przejawiać się np. nieadekwatnym ubiorem do pogody, temperatury na dworze
  • Woli ciaśniejsze ubrania, jakby za małe
  • Nie zwraca uwagi na piasek, kamyki w butach

Ogólną zasadą i formą aktywności dla tego typu dzieci jest częste angażowanie ich w zajęcia, które wymagają uruchomienia czucia głębokiego. Zadań, które będą organizowały ich przestrzeń i uziemiały.

Polecam Fiszki Sensoryczne !

Zobacz inne systemy

SYSTEM PROPRIOCEPTYWNY

SYSTEM PRZEDSIONKOWY

SYSTEM SŁUCHOWY

SYSTEM WZROKOWY

SYSTEM WĘCHOWY

SYSTEM SMAKOWY