Czy Twoje dziecko ma dysgrafię?

 

OZNAKI I OBJAWY DYSGRAFII

Dysgrafia jest dość powszechną trudnością w uczeniu się m.in. trudności z używaniem odpowiedniego uchwytu ołówka, niekształtne pismo odręczne, problemy z zadaniami związanymi z ołówkiem i papierem. Gdy tylko dziecko zacznie pisać i rysować, mogą pojawić się objawy dysgrafii.

 

Dysgrafia może wystąpić wraz z innymi trudnościami w uczeniu się, takimi jak dysleksja, deficyt uwagi ale nie zawsze tak jest. Dysgrafia nie wpływa na inteligencję. W rzeczywistości jedną z największych frustracji związanych z dysgrafią jest to, że bardzo bystre dziecko nie jest w stanie odpowiednio wyrazić się na piśmie.

 

NIEKTÓRE OZNAKI DYSGRAFII:

  • Nieprawidłowy chwyt ołówka.
  • Nieprawidłowa/niewłaściwa konstrukcja liter.
  • Nieprawidłowy kierunek kreślenia liter
  • Nieprawidłowe ułożenie nadgarstka ręki piszącej. Nadgarstek powinien być prosty, a nie zgięty.
  • Słabe umiejętności przestrzenne; rozmiar i odstępy między literami są niespójne lub zbyt duże.
  • Niska koordynacja ruchowa.
  • Dziecko szybko męczy się pisaniem. Nie lubi pisać, rysować lub przychodzi mu to z ogromną trudnością.
  • Brak umiejętności ortograficznych, trudności w używaniu poprawnej pisowni wielkimi literami i interpunkcji.
  • Trudności z sekwencjonowaniem i organizacją zdań.

 

CZY DYSGRAFIĘ MOŻNA WYLECZYĆ?

Dysgrafii nie można wyleczyć, ale wczesna interwencja może skorygować lub zminimalizować wiele problemów. Ponieważ przyczyny dysgrafii są wielopłaszczyznowe i złożone, stosujemy podejście wielozmysłowe. Zawsze bierzemy pod uwagę osobowość i potrzeby każdego dziecka i dostosowujemy nasze zajęcia tak, aby zachęcać. Ważne jest, aby poświęcić trochę czasu na rozwijanie różnych umiejętności i zdolności, których dzieci potrzebują, aby odnieść sukces.

 

SPOSOBY POMOCY DZIECKU Z DYSGRAFIĄ:

 

  • Zbuduj siłę i zręczność ręki. Ćwiczenia motoryki małej pomogą dzieciom rozwinąć zręczność i siłę ręki.
  • Rozwijaj siłę i stabilność mięśni brzucha i grzbietu. To jest coś, co często jest pomijane. Jeśli dziecko ma słabe te mięśnie, siedzenie przy stole szybko staje się męczące. Zwykle skutkuje to wiotkim lub pokładającym się dzieckiem na stole.
  • Zachęcaj do przyjmowania prawidłowej postawy podczas pisania. Oznacza to siedzenie prosto na krześle, stopy na podłodze i proste plecy.
  • Zwróć uwagę na prawidłowy uchwyt ołówka.
  • Użyj podejścia multisensorycznego. Wprowadzaj litery i kształty na różne sposoby. Niech dzieci zrobią kształty i litery w powietrzu. Twórz litery z plasteliny. Pisz litery na tacy z piaskiem itp.

 

CZYNNOŚCI POMAGAJĄCE DZIECKU W PISIENIU RĘCZNYM:

 

Jest tak wiele sposobów, aby pomóc dzieciom poprawić swoje umiejętności pisania ręcznego. Najważniejszym elementem jest systematyczność. Jeśli dziecko jest oporne, spróbuj znaleźć zabawne zajęcia i nie trać czasu na ćwiczenie pisma ręcznego max. to 5 -10 minut.

 

  • Poproś dzieci, aby pisały lub rysowały na pionowych powierzchniach lub leżąc pod stołem, do którego przyczepiamy kartkę papieru. Pomaga to utrzymać nadgarstek i palce we właściwej pozycji. Możesz użyć tablic kredowych, białych tablic lub po prostu przykleić dużą kartkę papieru na ścianie, drzwiach, ogrodzeniu. Zobacz nasz zestaw Fiszek do kompleksowego ćwiczenia motoryki dużej i małej KLIK KLIK TUTAJ :)
  • Używaj połamanych kredek, krótkich ołówków i różnych „magicznych“ sposobów na utrzymanie prawidłowego uchwytu.
  • Używaj zmieniających kolor markerów do ćwiczenia pisma ręcznego. Piszemy litery, a następnie dziecko odrysowuje zmieniającym kolor pisakiem. To pomaga w budowaniu pewności siebie.
  • Niech dziecko układa, rysuje, buduje labirynty. To świetny sposób na ćwiczenie umiejętności przestrzennych, śledzenia i pracy ołówkiem.
  • Twórz litery z różnych przedmiotów. Możesz używać patyków, klocków Lego, makaronu itd.
  • Użyj podejścia sensorycznego. Dzieci wykonują litery kremem do golenia lub rysują palcami litery na papierze ściernym, piasku, kaszy.
  • Wykonuj projekty szycia. Umiejętności potrzebne do szycia naśladują umiejętności potrzebne do pisania odręcznego.

 

JAK POMÓC DZIECKU Z DYSGRAFIĄ:

Jak wspomniałam już wcześniej, dysgrafii nie da się całkowicie „wyleczyć“ i zwykle konieczne jest zapewnienie pewnych udogodnień:

 

  • Podziel zadania pisemne na mniejsze zadania.
  • Daj więcej czasu na zadania pisemne, w tym robienie notatek, kopiowanie i testy.
  • Wprowadź pisanie na klawiaturze w młodym wieku. Nauczenie się tego dostosowania wymaga czasu, ale dobre umiejętności szybkiego pisania na klawiaturze przydadzą się w późniejszym życiu.
  • Naucz dziecko, jak korzystać z możliwości sprawdzania pisowni i gramatyki.
  • Użyj papieru milimetrowego do matematyki lub obróć papier w linie na bok, aby pomóc w wyrównaniu kolumn liczb.
  • Pozwól korzystać młodszym dzieciom z papieru z wypukłymi liniami, aby „czuły“ linie i mogły używać liter o odpowiednim rozmiarze.
  • Pozwól dziecku przekazać ustnie wiedzę, kiedy chcesz, aby ich praca odzwierciedlała ich wiedzę i zrozumienie. Naucz dziecko, jak prawidłowo używać programu zamiany mowy na tekst. Głównym problemem, który może wystąpić w tym przypadku, jest to, że produkt końcowy zwykle wymaga dużo edycji.
  • Oddzielne pisanie i redagowanie. Sporządź listę kontrolną edycji i poproś dziecko o edycję swojej pracy po trochu na raz.

 

Pamiętaj, że dysgrafia wpływa na umiejętność pisania odręcznego i umiejętności motoryczne, a nie na zdolności intelektualne.