Integracja wzrokowo-ruchowa jest umiejętnością potrzebną do wielu zadań takich jak pisanie i rysowanie, wycinanie, czynności samoobsługowych i wielu innych zadań.

Jak rozwija się integracja wzrokowo-ruchowa u dzieci? Kamienie milowe w rozwoju integracji wzrokowo – ruchowej pozwalają rodzicom uzyskać ogólny zarys rozwoju, aby mogli w porę zareagować kiedy zauważą problem. Należy pamiętać, że każde dziecko jest inne i każde dziecko rozwija się inaczej. Te kamienie milowe są uporządkowane według etapów rozwojowych. Jeśli zauważysz coś niepokojącego należy skontaktować się z pediatrą, terapeutą zajęciowym.

Spotkajmy się i porozmawiajmy :)

Integracja wzrokowo-ruchowa inaczej koordynacja oko – ręka to umiejętność skoordynowanego używania rąk i oczu.

Jednak integracja wzrokowo-motoryczna potrzebna jest do trochę innej aktywności: wzrokowe umiejętności percepcyjne, które są niezbędne dla umiejętności wzrokowo-motorycznych, odgrywają główną rolę w postrzeganiu i interpretowaniu informacji wzrokowych. Ten poziom przetwarzania wzrokowego jest niezbędny do kopiowania wzorów i zauważaniu błędów w zapisie, w lustrzanych odbiciach liter  p/b/d/g czy braku znaków .diakrytycznych.

Natomiast w koordynacji oko-ręka, oczy i dłonie współpracują ze sobą, aby poruszyć ołówkiem, złapać piłkę, nawlec koraliki itp., które wymagają płynnej koordynacji działań oczu i rąk. Oczy i dłonie zaczynają ze sobą współpracować w bardzo młodym wieku i rozwijają swoją precyzję wraz z dorastaniem dziecka.

 

 

Kamienie milowe w rozwoju integracji wzrokowo – ruchowej

1 miesiąc:

Śledzenie grzechotki leżąc na plecach.

Śledzenie grzechotki z prawej lub lewej strony.

2 miesiąc:

Niemowlę „zauważa“ własne ręce

Śledzi kulkę toczoną na boki, od lewej do prawej i od prawej do lewej.

Śledzi, wodzi oczami za grzechotką przenoszoną z jednej strony na drugą leżąc na plecach.

3 miesiąc:

Wyciąga ręce, aby sięgnąć po grzechotkę/zabawkę leżąc na plecach

4 miesiąc:

Sięga do linii środkowej ciała po grzechotkę/zabawkę leżąc na plecach

Leżąc na plecach dotyka, wyciąga obie ręce razem.

6 miesiąc:

Łączy ręce, aby chwycić klocek/zabawkę siedząc wsparty na kolanach osoby dorosłej.

Wydłuża rękę, aby sięgnąć po zabawkę kiedy leży plecach.

7 miesiąc:

Przenosi klocek/zabawkę z jednej ręki do drugiej, siedząc wsparty na kolanach osoby dorosłej.

Dotyka  palcem wskazującym mały kawałek np. owoca/warzywa.

Uderza zabawką o powierzchnię stołu, siedząc wsparty na kolanach osoby dorosłej.

9 miesiąc:

Klaszcze obiema dłońmi.

10 miesiąc:

Usuwa luźne elementy z zabawek typu sorter.

11 miesiąc:

Sciąga skarpetki.

Wrzuca klocki do kubeczka.

12 miesiąc:

Przewraca strony w książce.

Naśladuje mieszanie łyżką w kubeczku.

13 miesiąc:

Naśladuje stukanie łyżką w miseczkę.

Zaczyna umieszczać duże elementy układanek, puzzli dostosowanych do wieku.

14 miesiąc:

„Rysuje“, „bazgroli“ na papierze.

16 miesiąc:

Naśladuje budowanie wieży z 2-3 klocków.

19-20 miesiąc:

Buduje wieżę, układając 4-5 klocków.

23-24 miesiąc:

Naśladuje, kopiuje pionowe linie.

25-26 miesiąc:

Usuwa zakrętkę z butelki.

Buduje wieżę z 8 klocków.

Podejmuje próby  cięcia nożyczkami.

27-28 miesiąc:

Naśladuje, kopiuje poziome linie.

Nawleka 2 Koraliki

Naśladuje składanie kartki (zginanie papieru i robienie zagięć, nie wyrównuje krawędzi).

29 miesiąc:

Naśladuje budowanie pociągu z klocków.

Nawleka 3-4 Koraliki

Układa wieżę z 10 klocków.

31 miesiąc:

Buduje most z 3 klocków.

33 miesiąc:

Naśladuje, kopiuje „kółko“ – krąg.

35 miesięcy:

Buduje „ścianę” z czterech klocków.

37 miesiąc:

Przecina papier na pół nożyczkami.

40 miesiąc:

Sznuruje, przewleka tasiemką wzór 2-3 dziurek na kartoniku.

Naśladuje, kopiuje krzyżyk.

42 miesiąc:

Przecina kartkę w odległości 1,5 cm  od narysowanej linii.

Śledzi poziomą linię.

50 miesiąc:

Naśladuje, kopiuje kwadrat.

Wycina okrąg w odległości 1,5 cm od wzoru.

Buduj „schodki” z klocków.

54 miesiąc:

Łączy dwie kropki, tworząc poziomą linię.

Wycina kwadrat w odległości 1,5 cm od wzoru.

Buduje „piramidę” z klocków.

55 miesiąc:

Składa kartkę na pół zachowując równoległe krawędze

Koloruje bez wychodzenia za linię.

Sprawdź nasze pomoce do wspierania rozwoju Dziecka :)

 

 

 

 

 

źródło: theottoolbox.com