Integracja wzrokowo-ruchowa jest umiejętnością potrzebną do wielu zadań takich jak pisanie i rysowanie, wycinanie, czynności samoobsługowych i wielu innych zadań.
Jak rozwija się integracja wzrokowo-ruchowa u dzieci? Kamienie milowe w rozwoju integracji wzrokowo – ruchowej pozwalają rodzicom uzyskać ogólny zarys rozwoju, aby mogli w porę zareagować kiedy zauważą problem. Należy pamiętać, że każde dziecko jest inne i każde dziecko rozwija się inaczej. Te kamienie milowe są uporządkowane według etapów rozwojowych. Jeśli zauważysz coś niepokojącego należy skontaktować się z pediatrą, terapeutą zajęciowym.
Spotkajmy się i porozmawiajmy :)
Integracja wzrokowo-ruchowa inaczej koordynacja oko – ręka to umiejętność skoordynowanego używania rąk i oczu.
Jednak integracja wzrokowo-motoryczna potrzebna jest do trochę innej aktywności: wzrokowe umiejętności percepcyjne, które są niezbędne dla umiejętności wzrokowo-motorycznych, odgrywają główną rolę w postrzeganiu i interpretowaniu informacji wzrokowych. Ten poziom przetwarzania wzrokowego jest niezbędny do kopiowania wzorów i zauważaniu błędów w zapisie, w lustrzanych odbiciach liter p/b/d/g czy braku znaków .diakrytycznych.
Natomiast w koordynacji oko-ręka, oczy i dłonie współpracują ze sobą, aby poruszyć ołówkiem, złapać piłkę, nawlec koraliki itp., które wymagają płynnej koordynacji działań oczu i rąk. Oczy i dłonie zaczynają ze sobą współpracować w bardzo młodym wieku i rozwijają swoją precyzję wraz z dorastaniem dziecka.
Kamienie milowe w rozwoju integracji wzrokowo – ruchowej
1 miesiąc:
Śledzenie grzechotki leżąc na plecach.
Śledzenie grzechotki z prawej lub lewej strony.
2 miesiąc:
Niemowlę „zauważa“ własne ręce
Śledzi kulkę toczoną na boki, od lewej do prawej i od prawej do lewej.
Śledzi, wodzi oczami za grzechotką przenoszoną z jednej strony na drugą leżąc na plecach.
3 miesiąc:
Wyciąga ręce, aby sięgnąć po grzechotkę/zabawkę leżąc na plecach
4 miesiąc:
Sięga do linii środkowej ciała po grzechotkę/zabawkę leżąc na plecach
Leżąc na plecach dotyka, wyciąga obie ręce razem.
6 miesiąc:
Łączy ręce, aby chwycić klocek/zabawkę siedząc wsparty na kolanach osoby dorosłej.
Wydłuża rękę, aby sięgnąć po zabawkę kiedy leży plecach.
7 miesiąc:
Przenosi klocek/zabawkę z jednej ręki do drugiej, siedząc wsparty na kolanach osoby dorosłej.
Dotyka palcem wskazującym mały kawałek np. owoca/warzywa.
Uderza zabawką o powierzchnię stołu, siedząc wsparty na kolanach osoby dorosłej.
9 miesiąc:
Klaszcze obiema dłońmi.
10 miesiąc:
Usuwa luźne elementy z zabawek typu sorter.
11 miesiąc:
Sciąga skarpetki.
Wrzuca klocki do kubeczka.
12 miesiąc:
Przewraca strony w książce.
Naśladuje mieszanie łyżką w kubeczku.
13 miesiąc:
Naśladuje stukanie łyżką w miseczkę.
Zaczyna umieszczać duże elementy układanek, puzzli dostosowanych do wieku.
14 miesiąc:
„Rysuje“, „bazgroli“ na papierze.
16 miesiąc:
Naśladuje budowanie wieży z 2-3 klocków.
19-20 miesiąc:
Buduje wieżę, układając 4-5 klocków.
23-24 miesiąc:
Naśladuje, kopiuje pionowe linie.
25-26 miesiąc:
Usuwa zakrętkę z butelki.
Buduje wieżę z 8 klocków.
Podejmuje próby cięcia nożyczkami.
27-28 miesiąc:
Naśladuje, kopiuje poziome linie.
Nawleka 2 Koraliki
Naśladuje składanie kartki (zginanie papieru i robienie zagięć, nie wyrównuje krawędzi).
29 miesiąc:
Naśladuje budowanie pociągu z klocków.
Nawleka 3-4 Koraliki
Układa wieżę z 10 klocków.
31 miesiąc:
Buduje most z 3 klocków.
33 miesiąc:
Naśladuje, kopiuje „kółko“ – krąg.
35 miesięcy:
Buduje „ścianę” z czterech klocków.
37 miesiąc:
Przecina papier na pół nożyczkami.
40 miesiąc:
Sznuruje, przewleka tasiemką wzór 2-3 dziurek na kartoniku.
Naśladuje, kopiuje krzyżyk.
42 miesiąc:
Przecina kartkę w odległości 1,5 cm od narysowanej linii.
Śledzi poziomą linię.
50 miesiąc:
Naśladuje, kopiuje kwadrat.
Wycina okrąg w odległości 1,5 cm od wzoru.
Buduj „schodki” z klocków.
54 miesiąc:
Łączy dwie kropki, tworząc poziomą linię.
Wycina kwadrat w odległości 1,5 cm od wzoru.
Buduje „piramidę” z klocków.
55 miesiąc:
Składa kartkę na pół zachowując równoległe krawędze
Koloruje bez wychodzenia za linię.
Sprawdź nasze pomoce do wspierania rozwoju Dziecka :)
źródło: theottoolbox.com