Właściwy rozwój chwytu pisarskiego rozpoczyna się u dzieci dużo wcześniej niż myślimy. Od momentu, gdy dziecko zaczyna chwytać przedmioty rękoma, rozwija chwyty.

 

 

  • CHWYT CYLINDRYCZNY 1 – 2 LATA

W tym wieku dziecko zaczyna używać chwytu calą dłonią w supinacji. Jest to chwyt kiedy dłoń ułożona jest w pięść a kciuk owija z góry przybory do pisania. Zwykle towarzyszy temu pisanie.

 

  • CHWYT GRZBIETOWY 2 – 3 lata

W wieku 2-3 lat dziecko przechodzi do chwytu grzbietowego. Palce są skierowane w dół w kierunku dolnej części przyborów do pisania, jednak wszystkie palce są używane wraz z wieloma ruchami ramion. Jest to również pierwszy ze sposobów na samodzielne jedzenie za pomocą sztućców.

 

  • CHWYT OPUSZKAMI PALCÓW 3 – 4 lata

W wieku od 3 do 4 lat dziecko przestawi się na chwyt opuszkami palców.  Nadal występują ruchy nadgarstka i przedramienia, aby poruszyć ołówkiem, a palce są statyczne.

 

  • STATYCZNY CHWYT STATYWU STATYWOWY 4 – 6 LAT

Występuje głównie u dzieci o obniżonym napięciu. Narzędzie pisarskie jest między palcem wskazującym, środkowy i kciukiem. Mały palec jest zgięty i stabilizuje chwyt.Przedramie leży na stole, przez co występuje niewielka mobilność nadgarstka.

 

  • DYNAMICZNY CHWYT TRÓJPALCOWY 6 – 7 lat

Zanim Twoje dziecko trafi do szkoły, będzie używało najbardziej dojrzałego dynamicznego chwytu. Będą używać końcówek palców na przyborach do pisania, a także trzymać kredkę/ołówek bardziej pod kątem niż pionowo. To już bardzo blisko do chwytu dojrzałego. Ruchy palców są również dynamiczne, co oznacza, że poruszają się bez współruchów przedramienia lub ruchu nadgarstka (ramię spoczywa na stole zamiast unosić się nad nim).

 

Pamiętaj, że są to średnie przedziały wiekowe i każde dziecko jest inne. To podpowiedź czego szukać, gdy Twoje dziecko zaczyna odkrywać wspaniały świat pisania.

 

Jeśli chcesz wspierać rozwój ręki dziecka zapoznaj się z naszymi Fiszkami sensorycznymi cz.2 Terapia Ręki DOSTĘPNE TUTAJ KLIK :)

Super jest mieć je pod ręką w klasie, gabinecie lub w domu jako przydatne źródło informacji i konkretnych, wspierających ćwiczeń ręki.