Obecnie żyjemy w tak zajętym świecie wypełnionym po brzegi mediami. Wszędzie jesteśmy bombardowani obrazami i muzyką. Czy przypominasz sobie, kiedy ostatnio byłeś w sklepie lub restauracji bez muzyki w tle? Życie naszych dzieci jest wypełnione zajęciami pozaszkolnymi, w których uprawiają gimnastykę, judo, jeżdżą konno, grają w tenisa, pływają, a my przewozimy dzieci tam i z powrotem, „wzbogacając” ich życie. Cała ta wizualna i słuchowa stymulacja oraz wszystkie te kierowane zajęcia prowadzone przez dorosłych oznaczają, że dzieci tak naprawdę nie mają wiele okazji do wyciszenia, odbodźcowania, skupienia się, dostrojenia i naprawdę skupienia uwagi.
Jeśli dziecko nie rozwinie zdolności koncentracji, będzie to miało ogromny wpływ na ich przyszłość i szczęście!
Jeśli dziecko nie może skoncentrować się, to również nie potrafi bawić się, gdy nie ma kierowanych zajęć prowadzonych przez dorosłych. Dzieci powinny same tworzyć sobie rozrywkę, zasiadać z książką lub układać puzzle. Dzieci powinny umieć skupić się i skoncentrować, aby mogły rozwijać swoją kreatywność, na przykład malując farbami, pisząc opowiadanie, rysując komiks lub grając w piłkę.
Na poziomie społecznym, jeśli dzieci nie mogą skoncentrować się, to również nie są w stanie słuchać w klasie przez dłuższy czas i mogą zostać w tyle z programem i czuć się sfrustrowane. Jeśli dzieci nie mogą się skoncentrować, trudno będzie im zbudować dobre umiejętności komunikacyjne.
Przyczyny problemów z koncentracją:
-zbyt dużo bodźców
-dieta m.in za dużo cukru, uboga w wartościowe składniki, jakie mają dobroczynny oddziaływanie na rozwój układu nerwowego dziecka, ale i także obfitująca w szkodliwe dla zdrowia sztuczne barwniki czy konserwanty. Brak magnezu.
-wszechobecne telewizory, smartfony oraz tablety
-zaburzony rozwój emocjonalny lub fizyczny
-sytuacja domowa/szkolna
-ADHD – zespół nadpobudliwości psychoruchowej
-słaba motywacja/nuda w szkole
-ograniczone zdolności intelektualne lub wysoki iloraz inteligencji
-brak rutyny i stałych elementów w ciągu dnia.
Czy możemy poprawić koncentrację?
TAK ! Każde dziecko jest wyjątkowe. Niektóre dzieci mogą być pochłonięte jakąś czynnością przez długi czas, podczas gdy inne wydają się latać od jednej rzeczy do drugiej, niezdolne do skupienia się przez dłuższy czas. Ważne jest, aby nie oceniać ani porównywać dzieci do siebie. Każde dziecko rozwija się we własnym tempie. Z pewnością nigdy nie należy próbować zmuszać dziecka do koncentracji ale istnieją sposoby, dzięki którym możemy pomóc dzieciom dostroić się i osiągnąć swój potencjał.
Działania poprawiające koncentrację to ?
Czynności, które pomogą Twojemu dziecku rozwinąć umiejętności koncentracji, można zasadniczo podzielić na dwa różne typy: czynności twórcze, produktywne i czynności receptywne. To świetny pomysł, aby regularnie oferować dzieciom różne doświadczenia z obu tych grup. Niektóre z działań to pomysły dla dzieci do samodzielnego wykonania, a niektóre to pomysły, które możemy wykonać razem z dziećmi.
Działania produktywne to takie, w których dziecko jest aktywnie zaangażowane w robienie, wymyślanie czegoś. Tego rodzaju działania nie muszą mieć efektu końcowego. Dzieci mogą wiele zyskać, wiedząc, gdzie znajduje się początek i koniec danej czynności. Posiadanie celu, do którego można dążyć, może pomóc dziecku skupić się i skoncentrować do samego końca.
Wiele dzieci potrafi się dobrze koncentrować i chętnie podejmuje czynności, które wymagają od nich uwagi. Jeśli jednak Twoje dziecko ma problemy z koncentracją, ważne jest, aby zapewnić mu zajęcia, w których ma duże szanse powodzenia. Jeśli na przykład wprowadzasz układankę, dopasuj ją do poziomu koncentracji dziecka, a nie do wieku na pudełku.
Świetnymi przykładami produktywnych działań są:
-Puzzle
-Gry w dopasowywanie, np. memory
-Sortery kształtów
-Nawlekanie koralików aby rzucić im wyzwanie, możesz poprosić o określoną sekwencję kolorów lub kształtów.
-Gry planszowe – świetnie nadają się do rozwijania umiejętności społecznych i zapamiętywania reguł, zasad, kolejności.
-Domino ale też głównie budowanie węża domino żeby nie zdążył się przewrócić przez użyciem wszytkich klocków.
-Nasz sensoryczne Fiszki ! Sprawdź tutaj :)
-Ćwiczenia lewopółkulowe – już za chwilkę, za momencik pojawią się na naszej stronie !
Dzieci często mają ulubione zabawki/zabawy możemy wykorzystać ten entuzjazm do rozwijania ich umiejętności koncentracji, zachęcając je do wykonywania z nimi określonych zadań, które rozciągają ich koncentrację. Poniżej kilka przykładów na początek:
-Zabawa w piasku – zbuduj najwyższy/najdłuższy zamek z piasku.
-Samochodziki – ułóż je od najszybszego do najwolniejszego lub zjedź po rampie i zobacz, który z nich dojedzie najdalej.
-Wodna zabawa znajdź 3 rzeczy, które toną/pływają.
-Przytulanki – ułóż je od najmniejszego do największego/posortuj według kolorów.
-Rękodzieło
Popraw koncentrację dzięki czynnościom receptywnym
Są to czynności, podczas których dziecko obserwuje lub słucha, aby przyswoić informacje.
Doskonałymi przykładami czynności receptywnych są:
-Wiadomości – poproszenie dziecka o przekazanie komuś wiadomości słownej. Zacznij od prostých, jednoelementowych np. „powiedz bratu, że obiad jest gotowy“ i rozwijaj ją jeśli zauważysz, że dziecko umie skupić się na niej, np. „powiedzieć bratu, że obiad jest gotowy i czy może nakarmić psa i wyłączyć światło na zewnątrz, zanim wejdzie.“
– Przeczytaj stronę lub dwie historii i zadawaj pytania na jej temat.
-Obrazki – patrzcie razem na obrazek przez 1 minutę, a następnie zadawajcie sobie nawzajem pytania dot. Danego obrazka Dzieci będą zachwycone, gdy Cię złapią na błednej odpowiedzi! ;)
-Zakupy – kiedy idziesz na zakupy, poproś dziecko, aby zapamiętało dwie lub trzy rzeczy z listy.
-Półóż kilka przedmiotów na tacy i daj dziecku chwilę na obejrzenie ich. przykryj je ściereczką i wyjmij jeden przedmiot. Czy Twoje dziecko może powiedzieć, czego brakuje?
– Gra „Zgadnij kto“ – to zabawna gra, w której dzieci próbują znaleźć określoną postać, zadając pytania przeciwnikowi. Muszą mocno skoncentrować się na zadawaniu właściwych pytań i oczywiście uważnie słuchać odpowiedzi.
– Gra „Kim jestem“ – wymyślasz i zapisujesz nazwę osoby/miejsca/zwierzęcia/rzeczy na karteczce samoprzylepnej i przyklejasz po jednej na czole każdego gracza. Następnie każdy gracz na zmianę zadaje pytania, aby spróbować dowiedzieć się, jakie to zwierzę/osoba itp.
Nabywanie, wydłużanie czasu koncentracji powinno być zabawą!
Bez względu na to, jakie zajęcia zapewniamy dzieciom, przekonamy się, że niektóre dzieci będą się dobrze koncentrować na niektórych zajęciach, a inne nie. To, co jedno dziecko kocha, drugie nie! Różne dzieci uważają różne rzeczy za interesujące i musimy o tym pamiętać i szanować. Jeśli dziecko nie koncentruje się, zadaj sobie pytanie, czy podoba mu się ten temat? A potem zadaj sobie pytanie, czy podajesz mu to w formie, który mu odpowiada?
Ilekroć dajemy dzieciom zadanie do wykonania, musimy upewnić się, że otoczenie i czas są odpowiednie do koncentracji i skupienia. Jeśli telewizor lub radio są włączone w tle, jak możemy oczekiwać, że będą się koncentrować? Jeśli jest zmęczony, głodny, niespokojny lub bardzo podekscytowany pójściem do przyjaciela o 17:00, może to nie być najlepszy czas na „zajęcia budujące koncentrację” ;)
Jeśli wprowadzasz czynność poprawiającą koncentrację, która Twoim zdaniem jest niesamowita, ale po prostu nie przykuwa ich uwagi, nie obrażaj się, tylko delikatnie zakończ ją szybko i przejdź do czegoś innego, a następnie spróbuj ponownie innego dnia lub z czymś kompletnie innym.
Regularnie zmieniaj materiały, aby pobudzić zainteresowanie dziecka i mądrze je rozplanować. Nasz mózg uczy się kiedy go zaskakujemy. Daj dziecku wystarczająco dużo czasu na każdą czynność, aby w pełni się zaangażował, ale nie na tyle długo, aby się nudził. Musimy sprawić, aby zajęcia były wykonalne i urozmaicone, zgodnie z potrzebami i upodobaniami naszego dziecka.
Zajęcia, które pomagają poprawić koncentrację, mogą być świetną zabawą i można je łatwo włączyć do codziennego życia. Mam nadzieję, że będziecie się dobrze bawić wspólnie koncetrując!